Desigur că aceste aspecte dau de gîndit pentru că noi știm că meditația este totuși o practică. Trebuie însă precizat că în
taoism există multe forme de a aborda meditația - o parte din ele le-am analizat în nivelul 3 al cursului nostru de inițiere în taoism.
Sensul meditației în taoism reiese dintr-un text antic aparținînd
lui Lieh Tzu - unul din clasicii taoismului filozofic - în care maestrul îi explică unui discipol nerăbdător să învețe cum a decurs inițierea sa. Redau finalul paragrafului:
Nouă ani mai tîrziu - spune maestrul - orice îmi venea în minte sau ori ce ieșea din gura mea nu avea nicio legătură cu ce e bine sau rău, cu a face pe plac sau a
ofensa. Nici măcar nu mă mai gîndeam că Bătrînul Shang îmi era maestru și Pai-kao-tzu, prieten. (Lieh Tzu: A Taoist Guide to Practical Living, Eva Wong, Shambhala, 2001.)
Atitudinea sugerată în acest scurt citat este cît se poate de clară: în timpul meditației, taoistul nu se concentrează asupra a ceva, nu-i impune minții o pace nefirească, ci, din contră, el
lasă totul, corp-minte-spirit, la voia lor, fără a interfera cumva cu fluxul mental. El folosește tehnica numită nonacțiune (wu-wei).
Mai mult decît atît, meditația conduce treptat la un soi de imparțialitate, în care reperele etice ale gîndirii dispar cu desăvîrșire sau, dacă vrem, gîndirea pornește de la și se bizuie pe această anomie.
Într-un text din Chuang Tzu aflăm, dintr-un dialog între Înțelepciune și Împăratul Galben, că cei care știu nu vorbesc și că uitarea chiar este garanția științei mai degrabă decît știința propriu-zisă.
Sînt imitate aici, evident, cuvintele lui Lao Tzu: cel care știe nu vorbește iar cel care nu știe, vorbește și afirmația cum că înțeleptul nu-i învață pe discipoli cu cuvinte (altfel spus, sînt
excluse formulele filozofice, conceptele savante și exprmările retorice).
În taoism, meditația nu este un efort care să aducă practicianului beneficiile dhyanei - concentrarea în yoga.
Discipolul taoist are ca scop final unirea cu Tao, chiar dacă Tao nu este o entitate sau Dumnezeu-persoană, ci un principiu absolut care călăuzește tot ce se petrece în Univers.